Energiecheque : een cheque voor 125 liter gratis brandstof ?

Door de hoge brandstofprijzen was de regering eerst van plan om op het einde van 2005 of ten laatste begin 2006 iedereen te trakteren op een energiecheque van 75 euro. Op het ogenblik van de aankondiging was dit zo ongeveer de prijs van 125 liter mazout.

In de regering werd druk gediscussieerd over wie dat zou betalen. Maar uiteindelijk bleek dat ... uzelf te zijn !

Door het fameuze klik-systeem werden de accijnsen immers telkens als de brandstofprijzen zakten een klein beetje opgetrokken. Ook al waren de prijzen de laatste tijd niet dikwijls gedaald, toch was dat mede de oorzaak van de hogere brandstofprijzen. Maar er is meer : bij een hogere brandstofprijs moet je ook een hoger bedrag aan BTW betalen. De regering verdient dus aan de hoge olieprijs en wou daar zogezegd een stukje van teruggeven.

Met deze "gratis" cheque ter waarde van 125 liter brandstof kon je dus zogezegd 10 dagen lekker "gratis" stoken. Het gaf sommigen ongetwijfeld een warm gevoel.

Maar aangezien de prijzen blijven stijgen, klopt deze berekening misschien niet meer, dachten sommigen, en de regering gaf schoorvoetend toe. Zij schafte het klik-systeem af. Maar ook de energiecheque moest eraan geloven. Voortaan zou voor elke levering een korting worden toegekend van 17,35 % op alle facturen waarvoor de mazoutprijs meer dan 50 cent per liter zou bedragen (Zie korting.htm). Maar later werd ook dat afgeschaft, met toch opnieuw een forfaitaire energiecheque van 104 euro (geïndexeerd)

 

Wie betaalt de korting ?

Eind 2005 was de regering kort bij kas, maar toch wou zij na het 'mislukken' van de energiecheck, nog gauw een eindejaarcadeautje doen aan de bevolking. Om de korting op de factuur te financieren, deed zij een beroep op de petroleumbedrijven, die haar een lening gaf van 100 miljoen euro.

De lening zou moeten worden terugbetaald, zonder interest, tegen ten laatste 31 mei 2006. Anders zou er een interest bijkomen van 3 %.

Als dat niet lukte (want het was uiteraard ook onwaarschijnlijk dat tegen dan de kas er beter zou uitzien), zou de regering een stookolieheffing invoeren van 0,65 cent per liter. Een ontwerp van wet was begin 2006 bijna klaar.

Maar hola, betaalt de consument dan niet zelf zijn korting terug? Neen was het antwoord van sommige regeringsleden. Beter nog : de lening moest volgens consumentenminister Van den Bossche zelfs niet worden terugbetaald: het zou een geschenk van de petroleummaatschappijen zelf zijn. Minster van Financiën Reynders gaf nochtans toe dat de lening wel moest worden terugbetaald. Dat was immers overeengekomen met de petroleummaatschappijen.

Je ziet van hier dat die reageerden. Het contract lekte uit en wat bleek? Inderdaad, sommige ministers hadden wel ergens gehoord dat dit de Regering niets ging kosten en tekenden dus het contract, maar wisten blijkbaar niet wat er in stond.

Met andere woorden: de regering bleef nog op zoek naar de 100 miljoen euro die zij aan de petroleummaatschappijen moet teruggeven. Die hebben al genoeg gedaan vinden ze door gedurende drie maanden een interestloze lening toe te staan. Het zijn immers niet zij, beweren ze, die verantwoordelijk zijn voor de hoge prijzen, maar de olieproducerende landen.

"Wordt zeker vervolgd", schreven we toen. We kennen het ondetussen al (bijna): klik hier

Conclusie

Wie de brandstofprijzen een beetje volgt, weet dat ze bijna dagelijks wijzigen en dat je ze uiteindelijk ook zelf moet betalen. De prijs van vandaag voor verwarming bij huishoudelijk gebruik (gasolie) kan u op deze website terugvinden, nadat u een kleine SMS naar onze server heeft gezonden (kostprijs 1 euro).

 

 

Opgelet : de stookolieprijzen veranderen voortdurend.
Mazoutprijs.be en Energietarieven.be kunnen in geen enkel geval verantwoordelijk worden gesteld voor verouderde of verkeerde informatie. Andere brandstoffenprijzen of petroleumprijzen worden hier niet vermeld. Voorlopig wordt alleen mazout voor huishoudelijk gebruik vermeld.


Geen emailadres beschikbaar
Mazoutprijs.be en Mazoutprijzen.be zijn realisaties van de firma HeWiCOM.